"Podle odhadů archeologů jde o dílo vybudované v rozmezí let 1740 až 1780. Stáří určil rozbor dřeva, z něhož bylo dílo vyrobeno," řekl Hotový.
Podle něj se nejedná pouze o archeologicky zajímavou událost. Nyní mohou pracovníci původní výpusť zatěsnit a zabránit tak případnému poškození hráze v budoucnosti. "Mohlo by se stát, že tam voda bude pracovat a postupně hráz rozebere. Tomu chceme zabránit tím, že výpusť zaslepíme, aby byla jednou pro vždy nefunkční," řekl Hotový. Součástí odbahnění Jordánu je i výstavba nové výpusti. Ta má pak regulovat případnou výšku vody v nádrži.
Projekt dosud provázely komplikace kvůli výkyvům počasí. Velká voda dokonce narušila provizorní hráz. Odbahnění Jordánu nabralo mírné zpoždění. Hotový uvedl, že v posledních dnech naopak práce postupují rychleji, než se očekávalo. Pomohlo k tomu prý zprovoznění úseku dálnice D3 z Tábora do Veselí nad Lužnicí. "Auta, která odvážejí sediment z Jordánu, jezdí do Plané nad Lužnicím po bývalém hlavním tahu. Dřív je tam často brzdily kolony vozidel, ale nyní je ta komunikace prakticky prázdná. Díky tomu odvezeme za den na skládku o 500 tun sedimentu více," uvedl Hotový.
Odbahnění táborské nádrže, které začalo loni, je jedním z nejnáročnějších a nejnákladnějších projektů v regionu v posledních letech. Odhadované náklady činí přes 400 milionů korun. Odbahnění nádrže o rozloze 51 hektarů by mělo být hotovo v roce 2014. Město získalo na práce dotace ve výši 85 procent, samo se bude podílet zhruba 60 miliony korun.
zdroj: ČTK